Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Utbildningen fokuserar på det praktiska arbetsmiljöarbetet med fokus på organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön. Innehållet i utbildningen bygger på arbetsmiljöverkets föreskrift om Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) som har ett fokus på områdena arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. Du får även grundkunskaper i hur man kan bygga psykologisk trygghet och en hälsofrämjande arbetskultur
Genom övningar och diskussioner lär du dig mer om lagar, regler och ansvar och du får reflektera utifrån din verklighet som chef.
När du kommer tillbaka till arbetsplatsen ska du känna dig redo att arbeta vidare med de här frågorna och göra arbetsmiljöarbetet till en framgångsfaktor.
Målgrupp
Chefer, skyddsombud och andra som har en roll i arbetsmiljöarbetet, t.ex. HR-personal.
Mål
Efter utbildningen ska deltagaren:
- Ha kunskap i chefens roll för att främja psykologisk trygghet och en god gruppdynamik
- Ha fördjupade kunskaper om organisatoriska och sociala arbetsmiljöfaktorer och förståelse för hur dessa frågor kan integreras i ett systematiskt arbetsmiljöarbete
- Ha kunskap om vilka krav som ställs i föreskrifterna
- Ha förståelse för hur mål kan sättas och kunna ta fram rutiner
- Ha kännedom om tidiga och sena signaler på ohälsosam psykologisk arbetsmiljö samt hur detta kan undersökas
Ur innehållet
- Inledning – vad är OSA?
- Roller och ansvar
- Policy och mål för OSA
- Arbetsbelastning
- Arbetstider
- Kränkande särbehandling
- Tidiga och sena signaler på dålig psykosocial arbetsmiljö
- Psykologisk trygghet och gruppdynamik
- Hälsofrämjande ledarskap och friskfaktorer
- Att undersöka, riskbedöma och åtgärda organisatoriska och sociala risker
Omfattning och arbetsform
Utbildningen är 1 dag. Teori blandas med diskussioner och praktiska övningar.
Utbildningen är lärarledd på plats eller digitalt.